woensdag 14 januari 2009

Startup: Youropi.com

Wat is er mooier dan even een weekendje naar een andere Europese stad? Leuk zo'n stedentripje, maar hoe kun je je optimaal vermaken aldaar? Wat zijn de belangrijkste bezienswaardigheden en waar zijn de hot-spots die alleen de locals kennen? Youropi.com probeert al deze vragen te beantwoorden door je de mogelijkheid te geven, jezelf zo goed mogelijk in te lichten over de stad die je gaat bezoeken. Wij vroegen deze startup zich nader te verklaren;

Wat is Youropi.com?
Youropi.com is de grootste online stadsgids van Nederland. Het is de ideale informatiebron om een stadsbezoek voor te bereiden. Of het nu gaat om een middagje shoppen in Maastricht of een stedentrip naar Barcelona, Rome of Parijs, Youropi.com heeft als doel de consument een stad te laten beleven in optima forma. De door redactie, experts en bezoekers gegenereerde content is zo actueel en relevant mogelijk, gratis beschikbaar en kan door middel van een downloadable reisgids worden meegenomen. Youropi.com richt zich op stedenbezoekers in de leeftijdscategorie 25+ en is volledig gericht op steden. Over 55 Europese steden en New York is inmiddels informatie beschikbaar. Het unieke aan het concept is dat Youropi.com ‘expert generated content’ combineert met ‘user generated content’. De content wordt gegenereerd door een eigen redactie en bezoekers, stedenexperts en bedrijven kunnen de informatie zelf aanvullen, aanpassen en voorzien van reviews en tips. Voorts richt Youropi.com zich niet uitsluitend op 1 onderwerp. Youropi.com geeft een totaal beeld van de stad. Van de leukste winkelstraten, pleinen, bezienswaardigheden tot de beste restaurants, bars en hotels. Dit aangevuld met handige stadsinformatie zoals reisinfo, winkelopeningstijden en parkeerlocaties. Last but not least, Youropi.com is geheel gratis, zowel voor bezoekers als voor de vermelde bedrijven en evenementen.Youropi is gevestigd in ’s-Hertogenbosch en sinds september 2007 online.”

Hoe is het idee voor Youropi.com ontstaan?
Youropi.com is bedacht door John van Vroenhoven. Hij werkte tot 2006 voor Lycos Europe als Managing Director en woonde o.a. een tijdje in Parijs en Londen. Vrienden en familie vroegen hem steeds vaker om tips voor die steden omdat hij de leuke plekken van die steden goed weet te vinden. Regelmatig ging hij zelf ook op stedentrip en hij raakte gefrustreerd door het gemis aan goede informatie over Europese steden op internet. Er was tot de komst van Youropi.com geen overkoepelende website waarop uitgebreide en relevante informatie over steden te vinden is. Dat was de basis voor het idee/concept van Youropi.com”

Hoe werkt Youropi.com?
“De opzet van de website is zodanig dat er een unieke interactie plaatsvindt tussen eigen redactie, locale stedenexperts die als informatiebron fungeren en bezoekers en bedrijven die de content aanvullen en actueel houden. Daardoor is de content op Youropi.com compleet, actueel en van hoge kwaliteit. Consumenten kunnen naar eigen behoefte en relevantie de content tot zich nemen, een persoonlijke stadsgids samenstellen, deze stadsgids delen met anderen en de stadsgids uitprinten om mee te nemen. Voor consumenten die geen tijd hebben om zelf een stadsgids samen te stellen worden kant en klare gidsen aangeboden.”“Door locatiegebaseerde informatie te koppelen kan de bezoeker van de website heel makkelijk combinaties leggen tussen bijvoorbeeld een hotel, de wijk waarin het ligt, de leuke restaurants en bars in die wijk, parkeerinformatie rondom het hotel en de overige informatie die daarvoor relevant is. Uiteraard kan uiteindelijk ook een boeking worden gemaakt.”

Hoeveel klanten/gebruikers heeft Youropi.com?
“Ruim 200.000 unieke bezoekers per maand gebruiken de informatie op Youropi.com en die groep groeit constant. Youropi.com is nu nog uitsluitend beschikbaar in het Nederlands maar zal spoedig haar vleugels uitslaan naar de Duitse markt. Voor 2009 staan vele nieuwe steden op het programma en er word een nieuwe tool gelanceerd die het makkelijker maakt een ‘ready-to-go’ cityguide te downloaden.”

Wie zit er achter Youropi.com?
“John van Vroenhoven is oprichter en Algemeen Directeur. John richtte in 2007 Youropi op na een ruime carrière in de (online)Media industrie bij o.a. IDG, Veronica en ilse media. Als Managing Director voor Lycos introduceerde hij met succes Webhosting voor particulieren in Nederland en was actief op tal van web 2.0 projecten. John was verantwoordelijk voor diverse Europese vestigingen en werkte o.a. Vanuit Parijs en Londen. Zijn passie voor internet en steden. resulteerde uiteindelijk in het concept Youropi.com.“
“Peter van der Heijden is sinds begin 2008 mede aandeelhouder en vervult de functie van Commercieel Directeur. Peter is een gedreven ondernemer met meer dan 10 jaar Internet ervaring. Voorheen medeoprichter en mede-eigenaar van spelletjes site Zylom. Dit bedrijf groeide uit naar meer dan 85 werknemers en een omzet van 30.000.000 Euro. Peter was in die hoedanigheid verantwoordelijk voor de advertentie inkomsten alsmede het openen en managen van buitenlandse kantoren in Duitsland, Frankrijk en Engeland. Youropi.com heeft momenteel 6 medewerkers.“

Hoeveel is er geïnvesteerd en door wie?
Youropi.com is privé gefinancierd door de 2 directeuren die tevens 100% van de aandelen bezitten.”

Hoe ziet het verdienmodel van Youropi.com er uit?
“Het verdienmodel van Youropi.com is gebaseerd op advertenties en boekingen. Adverteerders komen uit de relevante FMCG branche, reisindustrie en op lokaal niveau van ondernemers die hun bedrijf extra willen promoten. Steeds meer adverteerders ontdekken de mogelijkheden van Youropi.com. Banners en textlinks worden goed verkocht maar er is bijvoorbeeld ook sponsoring van steden mogelijk. Voor boekingen wordt samengewerkt met grote bookingspartijen.”

Voor dit interview was Dusta.nl in gesprek met John van Vroenhoven van Youropi.com.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen