donderdag 15 januari 2009

Startup: MindSteps

De in Haarlem gevestigde startup MindSteps is sinds begin 2008 actief en startte haar verkoopactiviteiten in het najaar van 2008 met de introductie van het interactieve productselectietool iSelect. Deze tool moet bekendheid gaan geven aan MindSteps en haar andere diensten. iSelect is een betaalbare en toegankelijke oplossing voor het verhogen van conversieratio’s in grote én kleine webwinkels. Het komt erop neer dat ze producten sneller en beter vindbaar willen maken voor de bezoeker, gebruikmakend van 'guided-navigation'. Een hele belofte, daar wilden wij meer van weten!

Wat is Mindsteps?
MindSteps ondersteunt organisaties met advies en softwareoplossingen bij het efficiënter en effectiever maken van de interne en externe marketing- en communicatieprocessen die nodig zijn om optimaal diensten en/of producten online aan klanten aan te bieden. MindSteps heeft zowel kennis van de business, marketing als ICT en denkt op elk gewenst niveau mee over de strategie en concepten voor alle interactieve diensten. Zoals van een jong, innovatief en enthousiast bedrijf verwacht mag worden, maakt MindSteps gebruik van moderne technologieën om met standaard oplossingen -en een zekere mate van maatwerk- softwareproducten te leveren die van hoge kwaliteit zijn, schaalbaar, betaalbaar en uitstekend integreerbaar met reeds bestaande (ICT-) oplossingen. Tegelijk zijn deze oplossingen ook hanteerbaar voor mensen of bedrijven zonder noemenswaardige ICT-kennis of –afdeling. Daarmee zijn de producten toegankelijk voor alle soorten organisaties, onafhankelijk in welke branche zij zitten en hoe groot ze zijn. MindSteps levert schaalbare oplossingen, van turn-key projecten tot eenvoudige website-implementaties.
De branches waar MindSteps haar producten met name -maar niet uitsluitend- voor ontwikkelt, zijn detailhandels, groothandels, industrie, transport, (tele)communicatie en zakelijke dienstverlening. MindSteps richt zich op grote bedrijven (large businesses; meer dan 100 medewerkers) én op het midden- (10-100 mdw) en klein- (1-10 mdw) bedrijf. In zowel het B-to-C als het B-to-B segment. Het product iSelect is zeer interessant voor grote (web)winkels die een groot product- of dienstassortiment hebben, maar is juist ook voor kleinere webshops geschikt (vanwege de import- en beheerfuncties vanuit Excel bijvoorbeeld), die iSelect ook kunnen gebruiken als productinformatiebeheer-tool.”
Hoe is het idee voor MindSteps iSelect ontstaan?
“Uit praktijk ervaring bleek dat de conversie van webshops vaak laag zijn, en dat iedereen wel weet wat voor een drama het kan zijn om iets te zoeken in een webwinkel. Daarom is gezocht naar een oplossing daarvoor die ook toegankelijk is voor het MKB. We wilden ook meteen een ander probleem oplossen, namelijk het beheren van productinformatie en de directe doorvertaling daarvan naar de webshop.”


Hoe werkt MindSteps iSelect?
iSelect is een interactief product-selectietool (video-demonstratie), dat het mogelijk maakt om binnen een groot aanbod van producten of diensten op een website, binnen enkele muiskliks te vinden wat je zoekt. Je kunt door het assortiment heen wandelen op basis van productkenmerken. Dit wordt ook wel ‘geleide navigatie’ genoemd. Door het aan- en uitvinken van willekeurige productkenmerken kan de bezoeker snel en makkelijk zoeken in het assortiment, zijn zoekcriteria eenvoudig bijstellen als het resultaat niet is wat hij ervan verwacht had - en dat alles zonder te wachten en een lege of ellenlange resultaatlijst te krijgen. Indien er geen productselectie kenmerken en meer zijn of er is nog maar één product over, dan kan de bezoeker eenvoudigweg niet verder filteren.
Dit zorgt ervoor dat klanten sneller vinden wat ze zoeken en dus sneller tot aankoop overgaan - in plaats van de site zonder aankopen te verlaten. De technologie aan de ‘voorkant’ is HTML/javascript (AJAX/WEB2) met CSS voor de opmaak. Dit wordt gegenereerd en gepubliceerd vanuit de administratie console (de ‘achterkant’), waarbij bijvoorbeeld MS Excel als databron (van productgegevens) gebruikt kan worden. Maar ook kunnen bestaande systemen als databron fungeren. De administratie console is geschreven in Java – GWT en biedt een snelle manier om productkenmerken (informatie) te koppelen aan een standaard of op maat te maken productnavigatiesysteem (‘de voorkant’).”

Kortom: MindSteps biedt:
1. iSelect als SaaS aan (software as a service). Daarmee ondersteunt zij het MKB en organisaties die een bewuste beleidskeuze hebben gemaakt voor SaaS-oplossingen. Met SaaS wordt bedoeld dat de gehele oplossing gehost wordt door MindStep of een partner van MindSteps.

2. Korte time-to-market: MindSteps helpt haar klanten normaal gesproken binnen enkele weken doorlooptijd online te zijn met de website/webshop.
3. Gebruiksgemak voor niet-technische mensen (en je hebt ook geen technische mensen of tools nodig om je webshop te onderhouden)
Hoeveel klanten heeft MindSteps iSelect?
iSelect wordt met ingang van februari 2009 bij een drietal pilot-klanten geïmplementeerd, om een aantal werkende en succesvolle praktijkcases te hebben die als voorbeeld voor de werking van iSelect kunnen dienen voor andere klanten. Daarnaast geeft dat de gelegenheid om eventuele laatste ‘bugs’ nog uit het systeem te halen.”

Wie zit er achter MindSteps?
Winfried Pouw is verantwoordelijk voor Marketing en Sales. Afkomstig uit een product management achtergrond bij Siemens Nederland en Omron Europe BV, begon zijn eigen bedrijf XINX in 2007 en is nu nauw betrokken bij MindSteps. Na Elektrotechniek aan de TU Delft gestudeerd te hebben, volgde een master opleiding algemeen management en marketing bij Nyenrode Business University. Zijn 10 jaar werkervaring door heel Europa en in Japan geven hem de ervaring die nodig is om bedrijven in veel branches deskundig te adviseren.”
Hans Speijer is onze Software Architect en Ontwikkelaar. Afkomstig van een technische achtergrond, met vele implementaties van uiteenlopende applicaties achter de rug in meerdere branches, is Hans nu ons ontwikkelteam aan het aansturen. Hans selecteert zorgvuldig de technologische architectuur waarop wij onze producten baseren en stuurt het ontwikkelteam aan als SCRUM Master, aangezien MindSteps ontwikkelt volgens de SCRUM principes.”
Tim Gies is Business Consultant en gaat over Project management. Afkomstig uit business management en later een technische achtergrond, gewerkt voor verschillende bedrijven, erg bedreven en ervaren bij het implementeren van IT en business projecten, zoals ERP systemen, Digital Asset Management en Content management systemen, verschillende website implementaties en zeer dynamische Web applicaties. Met meer dan 12 jaar werkervaring, is hij zeer gekwalificeerd om advies te leveren aan bedrijven op het gebied van Organisatie, Bedrijfsprocessen en ICT plus het erbij behorende verandermanagement. Hij heeft gewerkt als consulent, business analyst, operational manager en project manager bij bedrijven als Ordina, Randstad Group, Omron, Pluq bv.”
“Daarnaast maken wij gebruik van een software ontwikkelaars-pool in Servië.”

Hoeveel is er geïnvesteerd en door wie?
“Op dit moment hebben alleen de oprichters in MindSteps geïnvesteerd. We hebben ook besloten om op zoek te gaan naar investeerders om MindSteps stevig in de markt te zetten en iSelect verder door te ontwikkelen.”

Hoe ziet het verdienmodel van MindSteps er uit?
“Om de drempel voor MKB zo laag mogelijk te maken, is er bewust voor gekozen om de kosten zo laag mogelijk te houden. Daarmee maak je een relatief ’dure’ oplossing toegankelijk voor de kleine organisaties. Dat betekent wel dat er meerdere klanten nodig zijn om iSelect rendabel te houden, maar MindSteps denkt dat dit heel goed mogelijk is. Je kunt als webwinkelier met iSelect starten voor € 4.000,- licentiekosten per jaar per domein, plus per gebruiker (zoals bijvoorbeeld product managers) van iSelect € 15,= per maand. Omdat MindSteps overtuigd is van de kracht van iSelect voor de conversie op je webwinkel, rekent zij verder af op ‘Pay Per Transaction’ basis’. Op die wijze betaal je alleen voor de daadwerkelijke bestellingen die je via je website ontvangt. Geen omzet betekent dus ook geen kosten voor de transactie. Bedrijven met veel transacties kunnen deze kosten ook afkopen vanaf het begin, dan wordt de jaarlijkse licentie fee € 24.000,- per jaar (per domein).”


Voor dit interview was
Dusta.nl in gesprek met Tim Gies van Mindsteps.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen