dinsdag 20 januari 2009

Startup: We Cross

Het in 2008 gestarte We Cross, ontwikkelt en realiseert crossmediale concepten voor de creatieve sector. Daarnaast hebben ze een eigen videoproductie tak: Crosscast en ook gaan ze hun eigen start-up Next Best Band lanceren. Op DutchCowboys zijn ze deze maand al startup van de maand en bloggen er over op “het opwindende leven als Nederlandse start-up". We vroegen We Cross naar dat opwindende leven van een Nederlandse startup;

Wat is We Cross?
We Cross is een jong bedrijf dat crossmediale concepten voor de culturele en creatieve sector ontwikkelt en realiseert. In onze concepten integreren we online met offline zoals radio, TV, print, events en mobiel. Wij zijn dus daar, waar verschillende disciplines samen komen. Een veelvoorkomend onderdeel van deze concepten is (web)video. Vandaar dat we deze producties ook 'in-house' aanbieden met onze eigen videoproductie tak: Crosscast. Naast opdrachten voor derden, ontwikkelen we ook eigen producten waarin het beste van al onze kwaliteiten terug komt. Een voorbeeld daarvan is Next Best Band, het eerste crossmediale podium voor bands en muziekliefhebbers dat na een rustige start de komende weken volwassen gaat worden.”

Hoe is het idee voor We Cross ontstaan?
We Cross bestaat uit Hein Hofman en Hilde Smetsers. Wij zijn 2 enthousiaste jonge professionals met een gezamenlijke passie voor cultuur, (digitale) media, techniek en organisatie. Deze passie gebruikten wij al lange tijd bij het realiseren van eigen media, event en muziek producten. In 2009 hebben we besloten om onze ambities naar een hoger plan te tillen en We Cross te starten.” Hoe werkt We Cross?
“Wij hebben klanten een verfrissende en creatieve werkwijze te bieden. We durven (en dagen onszelf uit) om buiten bestaande hokjes te denken. Hierbij kijken we naar datgene wat het beste resultaat gaat leveren. In sommige gevallen betekent dit gebruik maken van bestaande middelen, maar we leveren ook maatwerk. Tenslotte vinden wij dat een goed idee of concept staat of valt bij de uitvoering. Daarom bedenken wij niet alleen, maar doen we ook het projectmanagement en de realisatie. We zijn dus op ons best, waar verschillende disciplines samen komen.”

Hoeveel klanten heeft We Cross?
“We werken voor verschillende opdrachtgevers in de creatieve sector. Onze plannen zijn om dit te blijven doen en daarnaast Next Best Band uit te bouwen tot een succesvol platform. De community van Next Best Band wordt in de komende weken gelanceerd en daarmee hopen we direct een statement te maken wat betreft het aantal gebruikers. Het aantal bands en muziekliefhebbers dat zich nu al bij ons heeft geregistreerd, overtreft in ieder geval de doelstellingen.”
Wie zit er achter We Cross?
Hein Hofman (29) Studeerde aan de Amsterdamse Hogeschool en werkte van 2003 tot 2008 als freelance technisch producent voor evenementen, crossmedia en theater, maar heeft daarnaast enkele mediaprojecten geïnitieerd en geproduceerd, zoals een crossmediaal jongenplatform. Hierdoor is zijn kennis van en liefde voor digitale media binnen korte tijd enorm gegroeid. In 2008 besloot hij zijn kennis samen te brengen met zijn visie over (cross)media en samen met Hilde We Cross te starten.”

Hilde Smetsers (23) studeerde in 2007 af aan de Hogeschool voor de Kunsten. Tijdens en naast haar studie event management heeft zij een flink aantal projecten geïnitieerd waarbij muziek, media en internet altijd een belangrijke rol innamen. Hierdoor heeft zij al de nodige gastcolleges en presentaties over crossmedia en Web 2.0 mogen geven. Na haar studie werkte Hilde een jaar bij een evenementenbureau, maar hield het al snel voor gezien om samen met Hein We Cross op te richten.”

Hoeveel is er geïnvesteerd en door wie?
We Cross investeert zelf in videohardware voor de video productietak van We Cross: Crosscast. Deze hardware bestaat uit een meercamera registratieset voor webcasts en concertregistraties en camera’s voor webvideo en DVD producties. Ook in het product Next Best Band investeert We Cross zelf. Naast tijd is het grootste deel geïnvesteerd in de webapplicatie.”
Hoe ziet het verdienmodel van We Cross er uit?
We Cross werkt in opdracht, waarbij we op verschillende manieren samenwerken met de klant. Het verdienmodel van Next Best Band bestaat uit het exploiteren van content, het organiseren van events en advertising.”

Voor dit interview was Dusta.nl in gesprek met Hilde Smetsers van We Cross.

Ken jij nog een interessante Nederlandse startup, waar we hier op Dusta.nl aandacht aan moeten besteden? Tip ons dan! en mail naar info@dusta.nl.
Dusta.nl is nu ook te volgen via Twitter enFeedburner.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen